812, 2017

Strategii de retragere a promptului la copiii cu autism

Strategii de retragere a promptului
Ce este promptul?

Promptul reprezintă modalitatea prin care îi ajutăm pe copiii noștri să dobândească  abilități noi. Folosim promptul atunci când dorim să îl învățăm pe copil să își salute colegii, să închidă robinetul, să numească animalele sau să bată din palme. Prompturile sunt ceva ce adăugăm la situația naturală deoarece indiciile din mediu nu sunt suficient de puternice pentru a determina apariția răspunsului dorit. Prompturile sunt importante în procesul de învățare, dar la fel de importantă este și retragerea lor. Acest proces de retragere trebuie planificat încă de la început și este o componentă esențială în dezvoltarea independenței copilului.

Tipuri de prompturi

Există diferite tipuri de prompt care variază în funcție de nivelul lor de intruziune. Promptul fizic este cel mai intruziv tip de prompt și presupune a-l ajuta pe copil mână peste […]

612, 2017

Povești sociale pentru copiii cu TSA

Povești sociale pentru copiii cu TSA
Copiii cu TSA au adeseori dificultăți atunci când vine vorba despre înțelegerea regulilor sociale și de interacțiune adecvată. Există, însă, o serie de metode dezvoltate pentru a ușura acest proces . Una dintre aceste metode este cea a folosirii poveștilor sociale.

Poveștile sociale sunt formulate pornind de la un model de interacțiune socială. Este prezentată o descriere a situației folosind indici sociali  și perspectiva celorlalți despre situația dată, apoi se recomandă un răspuns folosind indicii comportamentali.

Aceste povestiri sunt folosite în terapia copiilor cu TSA pentru a-i familiariza și educa despre anumite situații pe care le pot întâlni în viața de zi cu zi.

Beneficiile folosirii poveștilor sociale

Poveștile sociale îi ajută pe copiii cu TSA să învețe abilități sociale.
 Îi ajută să-și înțeleagă propriile comportamente și să înțeleagă de ce o persoană […]

112, 2017

Contractul comportamental – SMART. Cum se procedează

Contractul comportamental – SMART. Cum se procedează
Contractul comportamental este un instrument pe care profesorii și părinții îl pot folosi cu mare succes pentru a manageria comportamentele inadecvate ale copiilor, fie la școală, fie acasă. Recompensele și consecințele sunt componentele esențiale ale contractelor comportamentale.

Majoritatea profesorilor și a părinților sunt destul de reticenți atunci când vine vorba despre folosirea metodelor de motivare extrinsecă a copiilor. În cele mai multe cazuri, scopul este de a forma copii care reușesc să se automotiveze și care ulterior vor deveni membri productivi ai societății. Dar, desigur, situațiile nu pot fi niciodată ideale și pot exista situații în care comportamentele copiilor devin destul de greu de manageriat. În acest caz, este necesar să dezvoltăm sisteme alternative de recompensare și intervenție asupra comportamentelor neadecvate. Contractul coportamental poate să fie soluția ideală pentru aceștia.

Compunerea […]

2911, 2017

www.eduaba.ro – platforma ce integrează prima aplicație din România pentru specialiștii în recuperarea copiilor cu autism

www.eduaba.ro – platforma ce integrează prima aplicație din România pentru specialiștii în recuperarea copiilor cu autism
În cadrul primei etape a proiectului „Connecting for children with autism”, a fost creată platforma www.eduaba.ro, care integrează prima aplicație integrată din România ce permite conectarea în timp real a membrilor echipei multidisciplinare implicate în terapia și recuperarea copiilor cu autism. Platforma va fi folosită în primul an de proiect pentru 300 de copii cu acest diagnostic din București și județele Ilfov și Suceava

Platforma www.eduaba.ro este o inițiativă a Asociației Help Autism, în parteneriat cu Asociația de Terapie Comportamentală Aplicată – ATCA și Asociația New Odyssey. Acest proiect, în valoare de 600.000 de lei, a fost cofinanțat de Fundația Vodafone România, printr-o contribuție de aproximativ 320.000 de lei, acordată prin programul Connecting for Good 2017.

Platforma are două componente, fiecare […]

2811, 2017

Strategii de management al clasei

Strategii de management al clasei
Managementul clasei este un termen pe care îl folosim atunci când dorim să ne referim la procesul prin care profesorii  reușesc să-și desfășoare lecțiile cu succes, în ciuda apariției diverselor comportamente inadecvate ale elevilor.

În fiecare clasă este cel puțin un elev care intotdeauna deranjează ora, sau altul care refuză să răspundă, sau poate o întreagă grupă de elevi care face gălăgie iar profesorul nu reușește să-și  țină orele. Oricare ar fi situația, tehnicile pe care urmează să vi le prezentăm sunt un instrument de mare ajutor în asemenea cazuri.

Analiza funcțională a comportamentului

Pentru a modela mai ușor comportamentele copiilor trebuie să înțelegem mai întâi de ce apar și care este funcția acestora. Fiecare comportament poate avea una din cele 4 funcții:

–           De atenție

–           De obținere a unui lucru

–           De evitare sau scăpare […]

2411, 2017

Cum arată școala ideală și învățătorul perfect pentru un copil cu TSA?

Cum arată școala ideală și învățătorul perfect pentru un copil cu TSA?
Există școala ideală? Există învățătorul ideal? Cu siguranță că așteptați un răspuns, dar, din păcate, nu există unul. Există însă profesori care încearcă în permanență să atingă acest ideal și care încearcă să găsească acea formulă  prin care ei să devină magicienii din clasă, iar elevii lor niște supereroi la învățătură. Să facem un exercițiu de imaginație și să încercam să creionam situația ideală de la școală pentru un copil diagnosticat cu tulburare din spectrul autist.

Învățătorul joacă cel mai important rol atunci când vine vorba de integrarea unui copil cu TSA în școala de masă. Atitudinea afișată de acesta și dorința lui de a-l ajuta pe copil să reușească sunt cele mai importante atribute ale învățătorului ideal.

Învățătorul ideal ar arăta așa:

Este întotdeauna calm […]

2211, 2017

Vizita la medicul stomatolog cu un copil cu TSA – Sfaturi pentru o vizită de succes

Vizita la medicul stomatolog poate să fie o experiență extrem de stresantă, atât pentru părinți, cât și pentru copii. Pentru copiii diagnosticați cu tulburare din spectrul autist sau alte tulburări de dezvoltare și comunicare, stresul este și mai accentuat.  Pornind de la timpul petrecut în camera de așteptare  combinat cu sunete și mirosuri neobișnuite, până la interacțiunea extrem de directă cu medicul stomatolog și echipamentele sale medicale, stresul și anxietatea pot atinge cote paroxistice în astfel de cazuri.

Anxietatea poate să fie cauzată de o varietate de elemente cum ar fi: frica de necunoscut, sensibilitatea senzorială sau dificultățile de comunicare. Copiii pot să manifeste comportamente non-compliante, impulsive și neliniște în momentul în care nu pot să-și comunice anxietatea care se declanșează în momentul în care trebuie să interacționeze cu persoane necunoscute sau atunci când trebuie să […]

1711, 2017

Sfaturi pentru părinții copiilor cu autism

Sfaturi pentru părinții copiilor cu autism
În cartea “The Autism Revolution: Whole-Body strategies for Making Life All It Can Be”, Harvard si Dr. Martha Herbert oferă parinților care au un copil cu autism sfaturi pentru a îl ajuta.

Caută ce este mai bun!

Nu iți defini copilul în funcție de problema sa  – ei cresc trecând printr-o cascadă de probleme, provocari pe care le puteți aborda împreună, cu grijă și în mod deliberat. Nu iți face un scop din “normalitate”. Persoanele cu autism pot avea o creativitate și o intuiție extraordinare, iar obiectivul tău ar trebui să fie acela de a-ti încuraja copilul să se bucure de punctele sale forte și de a le consolida pe cele vulnerabile.

Conștientizeaza ceea ce poți controla și ceea ce nu poți controla

Setul de gene cu care ne naștem este cel pe care […]

1511, 2017

Cum se desfășoară o ședință de evaluare

Cum se desfășoară o ședință de evaluare
Dacă ați ajuns la acest articol, fie aveți îngrijorări cu privire la copilul dumneavoastră, fie aveți deja un diagnostic dat de către medicul psihiatru și doriți să faceți o evaluare în vederea începerii terapiei.

Evaluarea presupune observarea copilului, interacțiunea cu acesta pentru a vedea abilitățile însușite până în acest moment sau lipsa acestora, precum și o discuție deschisă cu părinții prin intermediul căreia putem află o mulțime de lucruri semnificative despre copil (istoricul medical, diagnosticul, experiențe timpurii).

Este important ca părinții să relateze informații despre istoricul medical (dacă există sau a existat medicație prescrisă de către medicul psihiatru), dacă există alte afecțiuni conexe, dacă pe perioada sarcinii sau la naștere au existat complicații și alte detalii de acest gen pentru a creiona o anamneză .

Este posibil ca la o evaluare să […]

1011, 2017

Program educațional pentru integrarea copiilor cu autism în sistemul școlar din România

Program educațional pentru integrarea copiilor cu autism în sistemul școlar din România
ATCA (Asociația de Terapie Comportamentală Aplicată), cu susținerea Fundatiei TELUS International Romania Community Board, a demarat un proiect care vizează integrarea a 50 de copii cu tulburări comportamentale și din spectrul autist în sistemul educațional de masă.

Beneficiarii acestui program sunt copii a căror vârstă minimă este aferentă grupei mijlocii de grădiniță, care lucrează deja individual cu terapeuții ATCA. La întâlnirile bisăptămânale, care durează câte două ore, sunt simulate orele de clasă din cadrul unei grădinițe, respectiv școli, unde terapeutele ATCA au rol de educatoare, iar copiii au statut de elevi pe parcursul acestor sesiuni. În cadrul acestora, copiii sunt pregătiți pentru activități specifice cadrului educațional normal – lucrează la tablă, fac fișe, lucru manual, trec prin jocuri de rol, spun povești, recită poezii. Terapeutele stabilesc […]