10 semne ale autismului la copilul de 1 an

  • Copilul nu are contact vizual cu părintele

  • Pare că nu aude normal

  • Copilul este dificil la mâncare, pare lipsit de apetit

  • Nu se întinde să fie luat în brațe sau se opune

  • Nu participă la jocul cucu-bau

  • Nu zâmbește când i se zâmbește

  • A depășit vârsta de 1 an și 6 luni și încă nu folosește cuvinte clare pentru a cere ceea ce își dorește

  • Poate să stea singur în pătuț când este treaz

  • Nu reacționează întotdeauna când este strigat pe nume

  • Copilul pare că nu înțelege atunci când îi vorbiți

Aplică screening-ul gratuit!

Dacă la screening, copilul a obținut peste 6 puncte, el trebuie evaluat de un psiholog.

Evaluarea psihologică este al doilea pas spre diagnostic. Împreună cu diagnosticul medical, pus de un medic specialist psihiatru, evaluarea psihologică ne arată care sunt ariile de dezvoltare afectate de autism. Realizând o evaluare corectă a abilităților construim programe eficiente de terapie individuală personalizată.

În cadrul centrelor ATCA, psihologul va evalua copilul folosind teste internaționale precum: Carolina Curriculum, ADOS, NEPSY și ABLLS-R.

Scala Carolina curriculum cuprinde 2 chestionare de evaluare. Primul se adreseaza copiilor cu varste intre 0 si 3 ani, iar cel de al doilea, copiilor cu varste intre 2,5 si 5 ani.

Scopul acestor scale de evaluare este de a oferi imaginea de ansamblu asupra dezvoltarii copilului. De asemenea, sunt folosite ca punct de plecare in realizarea planului de interventie.

Ariile de dezvoltare urmarite in cadrul scalei Carolina Curriculum sunt urmatoarele:

  • Personal- social
  • Cognitiv
  • Comunicare
  • Motricitate fina
  • Motricitate grosiera

Evaluarea se realizeaza pe baza observarii directe si a anamnezei realizate impreuna cu parintii. 

ADOS este o evaluare semi-structurata care este utilizata pentru a evalua orice persoana la care exista suspiciunea diagnosticului de tulburare de spectru autist – de la copii care nu vorbesc deloc la adulti care sunt fluenti verbal. ADOS urmareste criteriile diagnostice pentru autism și pentru tulburari pervazive de dezvoltare din DSM-IV/ ICD-10.

Cu ajutorul testului ADOS se evalueaza comunicarea, interactiunea sociala, jocul si utilizarea imaginativa a unor materiale. Obiectul de interes al activitatilor nu este reprezentat de abilitatile cognitive specifce sau alte tipuri de abilitati ci de a urmari  participarea la schimburile sociale a copilului sau adultului evaluat.

ADOS cuprinde patru module, iar persoanei evaluate ii este administrat doar unul in functie de nivelul de dezvoltare al limbajului si de varsta sa cronologica. Durata de administrare a unui modul este de 30-45 de minute.

  • Modulul 1 este utilizat pentru copii care nu au un limbaj frazal constant
  • Modulul 2 este pentru cei care au un limbaj frazal, dar nu sunt fluenti verbal
  • Modulul 3 este pentru copii cu limbaj fluent
  • Modulul 4 este pentru adolescentii și adultii cu limbaj fluent.

NEPSY este un instrument de diagnostic neuropsihologic pentru copiii cu varste intre 3 si 12 ani. Bateria de teste este disponibila pentru 2 categorii de varsta: 3-4 ani si 5-12 ani. Ea cuprinde 27 de teste neuropsihologice etalonate si validate pe populatia romaneasca.

Functiile neurocognitive evaluate de NEPSY sunt urmatoarele: 

  • functiile senzorio-motorii;
  • procesare vizual-spatiala;
  • atentie/functii executive;
  • limbaj;
  • memorie si invatare;

Rezultatele evaluarii sunt exprimate intr-un profil individual al performantei neuropsihice. Acest profil arata punctele tari si slabe ale unei persoane in cadrul si per ansamblul celor cinci domenii. Rezultatele pot fi comparate cu standardele de dezvoltare normala si cele de dezvoltare atipica.

Bateria de teste NEPSY este utila pentru: 

  • evaluarea functiilor neuropsihologice din urmatoarele domenii: atentie/ funcții executive, memorie și invatare, limbaj, functionare senzorio-motorie, procesare vizuo-spatiala;
  • diagnoza profilului normal si a celui atipic de dezvoltare neuropsihologica a fiecarui copil;
  • fundamentarea stiintifica a interventiei precoce;
  • analiza pe termen lung a evolutiei dezvoltarii neuropsihologice a copilului.

ABLLS-R este un sistem de evaluare, ghidare si urmarire a evolutiei abilitatilor folosit pentru dezvoltarea limbajului si a abilitatilor de invatare in cazul copiilor cu tulburare din spectru autist sau cu alte tulburari de dezvoltare. Acest instrument practic este folosit pentru a identifica abilitatile de care copilul are nevoie pentru a comunica eficient si pentru a invata din experientele de zi cu zi.

ABLLS-R ofera o analiza amanuntita a 544 de abilitati din 25 de arii de dezoltare incluzand limbaj, interactiune sociala, autoservire, abilitati motorii si academice pe care majoritatea copiilor tipici le obtin inainte de a merge la gradinita. Sarcinile apartinand fiecarei arii sunt ordonate de la simple la complexe. Abilitatile de limbaj expresiv sunt evaluate bazat pe analiza comportamentala a limbajului prezentata de dr. B. F. Skinner.

Rezultatele evaluarii evidentieza obstacolele care au stat in calea achizitionarii de noi abilitati si ajuta la dezvoltarea unui plan de interventie personalizat si bazat pe limbaj.

Evaluare GRATUITĂ pentru copii cu vârsta între 1 și 4 ani prin Autism Start: Program Gratuit de Evaluări Psihologice

Prioritatea #1 după depistarea primelor semne este evaluarea psihologică. De peste 5 ani, în cadrul Programului Autism Start am evaluat peste 500 de copii. Programul vine în întâmpinarea familiilor care au suspiciuni cu privire la dezvoltarea copilului lor, legate de: lipsa comunicării, interacţiune socială scăzută, comportamente – problemă (agresiune, agitație psihomotrică, comportamente bizare, repetitive,  autostimulare, etc.).

Înscriere evaluare

Ce urmează? Programul de terapie.

În funcție de diagnosticul medical și de evaluarea psihologică, coordonatorul realizează programul individualizat de intervenție terapeutică.

Află despre terapie