Care este scopul intervenției terapeutice?

Intervenția terapeutică dezvoltă  abilități de comunicare, joc și interacțiune socială, cognitive și  de autonomie personală.

În acest plan, în funcție de vârstă și de evaluarea comportamentală inițială, pornind de la nivelul actual de dezvoltare al copilului, predăm abilități noi, funcționale – să ceară ceea ce-și dorește, să arate, să răspundă la nume, să imite, să identifice obiecte, să răspundă la întrebări, să asculte sau să spună o poveste, să se joace independent sau cu un alt copil, să înțeleagă emoțiile și regulile sociale – fiecare copil învață cum să învețe.

Intervenția terapeutică modelează comportamentul  – înlocuiește sau reduce comportamentele inadecvate și dezvoltă cooperare.

Indiferent de nivelul de dezvoltare al copilului, atât în cadrul terapiei, cât și acasă, copiii pot avea comportamente nedorite. Autostimulările, comportamentele de protest sau cele agresive pot împiedica dezvoltarea unor abilități noi, dezirabile. Prin tehnici cât mai puțin intruzive și restrictive, analiza aplicată ne permite modelarea și diminuarea acestora sau înlocuirea cu alte comportamente adecvate.

Ce este terapia comportamentală aplicată ABA?

Analiza aplicată a comportamentului este știința comportamentului uman. Este un proces de aplicare sistematică a intervențiilor bazate pe principiile învățării, cu scopul dezvoltării unor comportamente noi și a mbunătățirii comportamentelor adaptative. Pornind de la analiza atentă a funcției fiecărui comportament, putem selecta astfel cea mai eficientă soluție prin care să predăm o abilitate nouă sau să modelăm un comportament.

Fiecare copil este diferit, iar procesul de învățare trebuie adaptat în permanență, în funcție de nivelul de dezvoltare a abilităților, de ritmul de învățare al fiecărui copil, de preferințele și motivația acestuia. Evaluarea inițială ne dezvăluie nivelul actual de dezvoltare și ne permite să structurăm un program de intervenție individualizat. Pe parcursul procesului de terapie, analistul comportamental evaluează sistematic fiecare obiectiv atins în terapie și propune ajustări în planul de intervenție, pornind de la performanțele individuale ale copilului și necesitățile acestuia.

Cum se desfășoară terapia 1-la-1 în centrele ATCA?

Primul pas este cel mai important! Ne cunoaștem, apoi formăm o echipă, care să asigure copilului cea mai bună intervenție. Echipa înseamnă părinți – analist comportamental – terapeuți. Doar împreună, putem să obținem cele mai bune rezultate și să luăm decizii care să influențeze pozitiv evoluția copiilor noștri.

În momentul în care începem terapia, primul pas este acela de a stabili relația dintre copil și terapeuți, respectiv de a consolida relația dintre copil și părinți.

În perioada de preterapie, este important să descoperim activitățile preferate și recompensele, să dezvoltăm abilitățile de cooperare în sarcină și abilitățile de comunicare funcțională.

Intervenția pornește, în general, de la o formă structurată de predare, cu cerințe scurte și simplificate, într-un mediu cu puțini distractori, astfel încât fiecare copil să poată învăța ușor și eficient.

Treptat, mediul de predare este modificat, pregătind trecerea la învățarea incidentală, orientată spre preferințele copilului, introducând obiective din ce în ce mai variate și complexe, care conduc în mod natural spre adaptarea copilului la un mediu social nou – grădiniță sau școală.

Pe tot parcursul terapiei, urmărim dezvoltarea abilităților funcționale, care permit fiecărui copil să fie independent și generalizarea acestora.

Înscriere terapie

Cât durează programul de terapie?

Terapia este un proces continuu de învățare și modelare comportamentală. Durata intervenției depinde de mai mulți factori: diagnosticul copilului, potențialul de dezvoltare, vârsta de la care începe terapia, numărul orelor de intervenție, implicarea familiei și profesionalismul echipei.

Programe de terapie și socializare

Pentru a învăța să generalizeze și a trăi împreună cu ceilalți, copiii învață la ateliere de socializare.

Ce materiale de terapie folosim la ATCA?

Principalul instrument este Kitul de Materiale ABA, dezvoltat de ATCA în parteneriat cu Help Autism.

Fiecare set de materiale cuprinde o gamă largă de imagini care corespund programelor de analiză comportamentală aplicată (ABA) și nivelului terapeutic, respectiv vârstei și abilităților copilului – începător, intermediar, avansat.

Setul de materiale aduce suportul necesar stimulării și dezvoltării abilităților cognitive și verbale, având o structură care atinge următoarele obiective terapeutice:

– dezvoltarea limbajului receptiv
– dezvoltarea limbajului expresiv și a comunicării prin descriere și povestire
– învățarea sensului adjectivelor și a raporturilor spațiale
– dezvoltarea spiritului de observație și folosirea limbajului descriptiv
– identificarea expresiilor faciale și a emoțiilor simple
– identificarea regulilor sociale și situațiilor sociale complexe