Care este scopul intervenției terapeutice?

Intervenția terapeutică dezvoltă abilități – de comunicare, joc și interacțiune socială, cognitive și  de autonomie personală.

Pornind de la nivelul actual de dezvoltare al copilului și de la fișa de evaluare comportamentală analizată de specialiștii noștri și ținând cont de de vârsta copilului, se stabilește planul de recuperare și prioritățile de predare a abilităților funcționale, adică micuțul învață: să ceară ceea ce-și dorește, să arate, să răspundă la nume, să imite, să identifice obiecte, să răspundă la intrebări, să asculte, să spună o poveste, să se joace independent sau cu un alt copil, să inteleagă emoțiile și regulile sociale. În programul de terapie, fiecare copil invată cum să învețe!

Intervenția terapeutică modelează comportamentul  – înlocuiește sau reduce comportamentele inadecvate și dezvoltă cooperarea.

Indiferent de nivelul de dezvoltare a copilului, atât în cadrul terapiei, cât și acasă, copiii pot avea comportamente nedorite: autostimulări, comportamente de protest exagerat sau chiar agresive. Aceste comportamente pot împiedica dezvoltarea unor abilităti noi și dezirabile pentru buna dezvoltare și evoluție a copilului. Prin tehnici cât mai puțin intruzive și restrictive, analiza aplicată (ABA) permite modelarea și diminuarea acestor comportamente sau înlocuirea cu unele adecvate.  Totul pentru că viața micuțului să se transforme în bine. 

Ce este terapia comportamentală aplicată ABA?

Analiza aplicată a comportamentului –ABA- este știința comportamentului uman. Este un proces de aplicare sistematică a intervențiilor bazate pe principiile învățării, cu scopul dezvoltării unor comportamente noi și a imbunătățirii comportamentelor de adaptare la mediu. Pornind de la analiza atentă a fiecărui comportament, terapeuții aleg cea mai eficientă metodă prin care să predea o abilitate nouă sau să modeleze un comportament inadecvat.

Fiecare copil este diferit, iar procesul de învățare trebuie adaptat continuu, în funcție de nivelul de dezvoltare a abilităților, de ritmul de învățare al fiecărui copil, de preferințele și motivațiile acestuia. Evaluarea comportamentală iniţială, cea de la prima întâlnire dintre terapeut şi copil, dezvăluie nivelul actual de dezvoltare şi oferă informaţii relevante pentru definirea şi structurarea unui plan/program individualizat de intervenţie terapeutică. Pe parcursul procesului de terapie, analistul comportamental urmăreşte evoluţia comportamentului fiecărui copil,înregistrează reuşitele şi performanţele acestuia, observă noile nevoi de formare şi adaptare, analizează fiecare obiectiv atins prin terapie şi propune ajustări în planul de intervenţie.

Cum se desfășoară terapia 1-la-1 în centrele ATCA?

Primul pas este cel mai important! Ne cunoaștem, apoi formăm o echipă, care să asigure copilului cea mai bună intervenție. Echipă înseamnă: părinți + analist comportamental + terapeut. Doar împreună, putem sa obținem cele mai bune rezultate și să luăm deciziile care să influențeze pozitiv evoluția copiilor.

Următoarea etapă este cea de pre-terapie. Este important să descoperim activităţile preferate şi recompensele care îl bucură pe fiecare copil, pentru că aceste informaţii sunt utilizate pe întreaga perioadă de terapie ca instrumete de sprijin (întăritori) în dezvoltarea abilităţilor de cooperare şi de comunicare funcţională.

Terapia propriu-zisă are ca obiectiv prioritar construirea relaţiei dintre copil şi terapeut, ceea ce are ca efect consolidarea relaţiei dintre copil şi părinţii lui.

Intervenţia terapeutică se desfăşoară după un plan de predare bine structurat, cu cerinţe scurte şi simple, într-un mediu cu puţini factori de distragere a atenţiei, astfel încât fiecare copil să poată învăţa uşor şi eficient. Treptat, mediul de predare este modificat, pregătind trecerea la învăţarea incidentală, orientată spre nevoile şi preferinţele copilului, introducând obiective de învăţare din ce în ce mai variate şi complexe, care conduc în mod natural spre adaptarea copilului la un mediu social nou – grădiniţă, şcoală, grupuri de joacă, comunităţi diverse.

Pe tot parcursul terapiei, urmărim dezvoltarea abilităţilor funcţionale şi generalizarea acestora, obiectivul final fiind independența fiecarui copil.

Înscriere terapie

Cât durează programul de terapie?

Terapia este un proces continuu de învăţare şi modelare comportamentală. Durata intervenţiei se stabileşte pentru fiecare copil, în mod personalizat, în funcţie de mai mulţi factori: diagnosticul copilului, potenţialul de dezvoltare, vârsta de la care începe terapia, numărul orelor de intervenţie, implicarea familiei şi profesionalismul echipei.

Programe de terapie și socializare

 

Pregătirea pentru grădiniță și școală este un pas important pentru copii. Astfel, după sesiunile de terapie individuală, în care sunt predate în mod structurat sau incidental abilități noi, copiii cu autism invata să socializeze și să lucreze în grup.

Structura programelor de socializare variază ca număr de ore și număr de copii implicați în grup, în funcție de abilitățile acestora.

Obiectivele principale, pe care fiecare terapeut le urmăreşte în sesiunile de socializare, derivă din planul de intervenţie al fiecărui copil şi sunt construite în mod personalizat, astfel încât să se creeze mediul potrivit şi suficient de complex pentru dezvoltarea abilităţilor de comunicare cu alţi copii, pentru încurajarea spiritului de iniţiativă în deschiderea jocurilor şi conversaţiei, pentru învăţarea abilităţii de a lucra în echipă şi de a participa la activităţi de colaborare, pentru înţelegerea emoţiilor celor din jur.

Fiecare copil trebuie să experimenteze situaţii cât mai naturale de interacţiune socială şi de învăţare. De aceea, sugerăm părinţilor ca, după ce predau copilului un joc, să observe cum se joacă acesta împreună cu un alt copil. Sau, după ce copilul a învăţat în camera de terapie diverse concepte, să testeze în mediul real abilitatea copilului de a aplica acele concepte. De exemplu: conceptul de bani sau acela de a cere o ciocolată la magazin; îi sfătuim pe părinţi să încurajeze copilul să îşi manifeste această abilitate în mediul social real, adică la magazine. Astfel, copilul asimilează şi însuşeşte eficient orice concept.

Mediile noi, naturale, reprezintă condiţia de bază în care se testează dacă ceea ce terapeuţii au predat la terapie se menţine şi se generalizează în situaţiile aplicate, concrete. Fiecare concept nou însuşit şi bine folosit de copil în mediile sociale este un progres şi o oportunitate de a identifica noi concepte şi obiective de dezvoltare a altor abilităţilor sociale şi de comunicare, necesare integrării copilului cu autism în mediul social.

Încurajăm fiecare părinte să observe: “Ce face copilul meu atunci când se află într-un grup de 2-3 copii? Poate răspunde întrebărilor unui alt copil? Se uită la el? Îi duce o jucărie sau îi cere altui copil să se joace împreună? Ce face la o petrecere? Imită spontan acţiunile altor copii?”

Toate aceste întrebări îşi găsesc răspunsul foarte uşor atunci când observăm doi copii interacţionând şi jucându-se, iar aceste abilităţi se dezvoltă cel mai eficient şi rapid în contexte naturale, sub îndrumarea terapeutului şi apoi a părinţilor.

Ce materiale de terapie folosim la ATCA?

Principalul instrument de lucru în programul de terapie este KIT-ul ABA, dezvoltat de ATCA în parteneriat cu Help Autism.

Fiecare set de materiale al KIT-ului ABA cuprinde o gamă largă de imagini care corespund programelor de analiză comportamentală aplicată (ABA). Terapeuții folosesc imaginile ca intrument de învățare interactivă, în programul terapeutic al copilului. Sunt utilizate seturile de materiale corespunzătoare nivelului de tulburare comportamentală, vârstei și abilitătilor copilului – incepător, intermediar, avansat.

KIT-ul ABA aduce suportul necesar stimulării și dezvoltării abilitătilor cognitive și verbale, având o structură care atinge următoarele obiective terapeutice:

– dezvoltarea limbajului receptiv
– dezvoltarea limbajului expresiv și a comunicării prin descriere și povestire
– invătarea sensului adjectivelor și a raporturilor spațiale
– dezvoltarea spiritului de observație și folosirea limbajului descriptiv
– identificarea expresiilor faciale și a emoțiilor simple
– identificarea regulilor sociale și situațiilor sociale complexe

KIT-ul ABA are o arie largă de aplicabilitate, fiind un instrument foarte util și pentru copiii tipici, fără tulburări severe sau grave de comportament.

Alte materiale de lucru cu copiii din centrele de terapie ATCA:

– materiale pentru dezvoltarea jocului de cooperare, jocului social și independent
– materiale pentru dezvoltarea motricitătii
– jucării pentru stimulare cognitivă
– fișe pentru dezvoltarea abilitătilor sociale și inteligenței emoționale
– materiale pentru dezvoltarea limbajului și pentru intervenție logopedică

Kit ABA