/Articole
Articole 2018-02-23T12:50:43+00:00
2202, 2019

Terapeutul ABA – standarde în dezvoltarea profesională

 Terapeutul ABA, sau Registered Behavior Technician cum este regăsit în sistemul BACB, este persoana direct responsabilă de implementarea planului de intervenție pe care îl dezvoltă coordonatorul echipei (Board Certified Behavior Analyst). Terapeutul ABA își conduce practica sub coordonarea unui BCBA/ BCaBA și este responsabil de implementarea directă a tehnicilor analizei comportamentale aplicate. Terapeutul nu elaborează planuri de intervenție sau evaluare. Supervizorul este responsabil de stabilirea sarcinilor pe care le va îndeplini, ca parte a instruirii sale, și în funcție de experiență și competențe, poate contribui la dezvoltarea planului de intervenție și poate asista în procedura de evaluare. Terapeutul va avea un minimum de cunoștințe teoretice, dar și abilități practice care să-i permită conducerea sesiunilor de terapie într-o manieră profesionistă, maximizând potențialul copilului prin îmbinarea eficientă a tehnicilor de terapie. Pornind de la minimul de abilități [...]

1902, 2019

Programul KiVa – intervenție universală pentru reducerea și prevenirea bullying-ului în școli

Programul KiVa a fost dezvoltat la Universitatea  Turku din Finlanda, cu finanțare din partea Ministerului finlandez al Educației și Culturii. Dezvoltatorii săi sunt experți care au studiat fenomenul de bullying și mecanismele sale timp de mai multe decenii. Echipa este condusă de doctor profesor Christina Salmivalli și doctor cercetător Elisa Poskiparta. Programul KiVa Anti-bullying este o intervenție universală pentru reducerea și prevenirea bullying-ului în școli. Scena principală a programului este școala, iar personalul școlii este principalul responsabil pentru introducerea și implementarea programului. Acest program se bazează pe o monitorizarea constantă a situației din școală și a schimbărilor care au loc în timp; acest lucru este permis de instrumentele online incluse în programul  KiVa. Aceste instrumente produc feedback anual pentru fiecare școală cu privire la implementarea programului, precum și pentru rezultatele obținute. KiVa include atât acțiuni [...]

1502, 2019

Adaptarea sarcinilor pentru elevii cu tulburări din spectrul autist. Sfaturi practice pentru cadrele didactice

Atunci cand învățătorul sau profesorul are la clasă un elev cu TSA sau cu altă tulburare de dezvoltare, este nevoit să facă anumite modificări sau adaptari curriculare, în funcție de abilitățile copilului. Aceasă sarcină este o provocare pentru cei mai mulți dintre profesorii din învățământul de masă, din cauza numarului mare de elevi pe care îl au la clasă, dar și din cauza timpului limitat pe care îl au la dispoziție. Vă prezentăm în continuare câteva modălități simple prin care puteți face aceste modificări: Adaptarea mărimii sarcinilor – adaptați numărul de elemente pe care elevul trebuie să le învețe sau să le scrie. De exemplu, elevul poate scrie la dictare 5 cuvinte în loc de 10 , sau poate primi 5 cuvinte într-o zi iar pe restul urmatoarea zi. Adaptarea timpului – reglați timpul alocat [...]

1302, 2019

Cum putem folosi realitatea virtuală în terapia copiilor cu tulburări de spectru autist?

Realitatea virtuală este o formă de tehnologie ce permite copiilor să interacționeze și să fie expuși unor medii simulate cu ajutorul calculatorului și a aplicațiilor special concepute. Cele mai multe medii virtuale reprezintă experiențe vizuale, afișate fie pe un ecran, fie cu ajutorul unor ochelari speciali, cu sau fără sunet. Deoarece oferă un mediu securizant de învățare, realitatea virtuală a început să fie utilizată în terapia copiilor cu TSA, ca modalitate de a preda și de a repeta abilitățile sociale, de comunicare sau pentru desensibilizare și expunere progresivă la stimuli variați. Există o diversitate extrem de largă a cadrelor de învățare la care ne putem expune copiii, fără pericolele lumii externe, fără să ne ferim de reacțiile celor din jur, fără a supune copilul în mod direct unor stimuli neplăcuți. Înseamnă să predăm și să [...]

802, 2019

Impactul laudei asupra copiilor cu autism

Se întâmplă frecvent să uităm cât de importantă este recompensarea copiilor pentru comportamentele lor dezirabile. În calitate de părinți, tindem să observăm comportamentele indezirabile ale copiilor, adică ceea ce fac greșit și să corectăm acele acțiuni, în loc să apreciem ceea ce fac bine copiii noștri.  Mai mult, uităm să acordăm atenție lucrurilor simple pe care le fac, dar pentru care, copiii depun eforturi mari. În cazul copiilor cu autism ale căror comportamente adecvate nu sunt răsplătite prin atenția și aprecierea părinților, comportamentele neadecvate vor crește în intensitate, tocmai pentru a obține atenția mult dorită, chiar dacă aceasta este negativă. Copiii pot ajunge să se comporte neadecvat, doar pentru a atrage atenția celor mari. Dintre toate formele de recompensare a copiilor, oferirea laudei este cea mai ușor de utilizat și la îndemâna tuturor părinților. Avem [...]

602, 2019

Autismul la televizor – promovarea stereotipurilor în mass-media

Cu scopul de a informa și de a schimba modul în care persoanele cu autism sunt privite în societate, apelăm deseori la mass-media. Avem la dispoziție o multitudine de canale de comunicare prin care să transmitem informațiile dorite. Cu toate acestea, efectele acestui proces  nu sunt mereu  cele dorite. În filme și seriale, persoanele cu autism au trăsături exagerate, nerealiste, menite să capteze interesul publicului, să amuze sau să șocheze prin abilități de savant sau prin incapacitatea de a înțelege umorul și sarcasmul. Au fost efectuate mai multe studii cu scopul de a observa în ce mod sunt persoanele cu TSA reprezentate în media, și mai ales, în ce fel sunt apoi privite de către omul de rând. Una dintre cele mai importante concluzii ale studiilor de acest gen a fost faptul că se promovează [...]

2501, 2019

Ce este psihoterapia cognitiv-comportamentală și cum ne poate ajuta?

Caracteristicile  abordării cognitiv-comportamentale Psihoterapia cognitiv-comportamentală (TCC) combină elementele terapiei comportamentale şi ale terapiei cognitive , pornind de la ideea că răspunsurile comportamentale și emoţionale la anumite evenimente sau situaţii nu sunt cauzate direct de acestea, ci de percepțiile şi interpretările făcute asupra acestor evenimente şi situaţii. Abordarea cognitiv-comportamentală este orientată către probleme și vizează atenuarea simptomelor patologice, ceea ce duce la o ameliorare a funcţionării comportamentale sau la o remisiune totală a unei tulburari psihiatrice. Accentul se pune pe comportamentele problematice, cognițiile maladaptive și emoțiile însoțitoare, dar şi pe stabilirea unor obiective clare în demersul terapeutic . Avantajul acestei terapii este faptul că pacientul este implicat activ în procesul terapeutic, tehnicile sunt însuşite şi aplicate de către clienţi atât în terapie cât și în viața lor privată, astfel efectele pozitive se menţin și după întreruperea [...]

2301, 2019

Obiective de interes pentru a face integrarea în școală mai facilă

Construirea relației între profesor și elev Acordă timp pentru a construi relația cu elevul. Copiii dezvoltați neurotipic înțeleg profesorul “arhetip” și răspund în mod pozitiv feedbackului constructiv oferit de acesta. Lipsa înțelegerii elementelor sociale face parte din problematica tulburărilor din spectru autist. Din acest motiv, copiii cu TSA nu vor răspunde instrucțiilor cadrului didactic pentru că îi înțeleg statutul, ci dacă înțeleg ceea ce li se cere. Este important ca profesorul să își construiască o relație cu copilul, astfel încât lauda și atenția pozitivă obținută din partea acestuia să aibă valoare și semnificație. În primele zile, rolul profesorului este acela de a cunoaște și de a stabili o relație cu elevul. În acest sens, jocurile sau discuțiile bazate pe interesele copilului pot ajuta. Distracție la școală Uneori, integrarea poate deveni dificilă. Printre reguli, lecții, schimbarea [...]

1801, 2019

Proiectele tematice – un alt mod de a învăța

Predarea  în cadrul terapiei ABA se realizează în mai multe moduri. Copilul acumulează cunoștințe despre animale, mediul înconjurător, natură sau meserii în timpul terapiei, cu scopul de a le integra și a le generaliza în mai multe contexte. Proiectele tematice contribuie la acest proces, fiind, totodată, o activitate ce implică utilizarea mai multor abilități (scris, citit, desenat, decupat, lipt, etc.) Etapele proiectului tematic Documentarea și alegerea temei - în cadrul acestei etape, copilul învață pe de-o parte să își manifeste interesul către un anumit subiect și pe de altă parte, să accepte atunci când tema este aleasă de către altcineva (alt copil sau terapeut). Pentru că ne dorim ca proiectul să fie interesant pentru copil, indiferent de vârstă, este indicat să îl lăsăm și pe el să aleagă unele teme. Dacă cel mic acceptă mai [...]

1501, 2019

Înscrieri deschise pentru cea de a VIII-a ediție a Conferinței Internaționale ABA – 12-14 aprilie, la București

Pentru al optulea an la rând, Asociația de Terapie Comportamentală Aplicată (ATCA) și Asociația Help Autism, două dintre cele mai mari organizații din România dedicate recuperării copiilor cu autism, aduc la București lectori români și internaționali de prestigiu, din dorința de a oferi răspunsuri la provocările specialiștilor, cadrelor didactice și părinților în procesul de recuperare a copiilor cu Tulburări de Spectru Autist. Conferința Internațională ABA rămâne, și la cea de-a opta ediție, cel mai important eveniment din Sud Estul Europei dedicat terapiei comportamentale aplicate, cu peste 20 de lectori din Statele Unite ale Americii, Grecia, Marea Britanie, India și România și peste 500 de participanți așteptați. Înscrierile pentru ediția 2019 sunt deschise pe site-ul evenimentului, conferinta-aba.ro, iar până pe data de 28 februarie se beneficiază de un tarif preferențial, cu reducere. Pentru a facilita prezența [...]