/Articole
Articole 2018-02-23T12:50:43+00:00
1412, 2018

Prevenția situațiilor periculoase pentru copii cu autism

Copiii cu autism au dificultăți majore în identificarea situațiilor care le pot pune viața sau integritatea fizică în pericol. În acest articol, ne propunem să oferim câteva sfaturi utile pentru părinții copiilor cu autism, astfel încât aceste situații să poată fi depașite mai ușor. Auzim în mod frecvent  fraze de genul: “copiii  cu autism nu au frică de nimic, pot să sară fară teamă în fața mașinii  sau să se arunce de la înălțime”. Putem presupune cu ușurintă că fac aceste lucrurui pentru că nu înteleg foarte bine situațiile periculoase, dar, de fapt, lucrurile stau diferit. Copiii cu autism au un simț al fricii si al pericolului foarte subdezvoltate. Cum simțim noi  pericolul? Semnalele  din jurul nostru sunt preluate și hrănite într-o zonă mică în formă de migdală din creierul nostru, numită amigdala. Această parte [...]

1212, 2018

Cum îl ajută terapia ABA pe copilul meu?

Ce este terapia ABA și cum îl ajută pe copilul meu? Cum arată o sesiune de terapie?Este copilul meu fericit în camera de terapie? Învață tot ce are nevoie? Acestea sunt câteva întrebări pe care toți părinții ai căror copii se află la începutul unui program de terapie comportamentală aplicată și le pun. Analiza aplicată a comportamentului este o abordare terapeutică care are la bază principii care se referă la modul în care comportamentul uman funcționează, la felul în care acesta este influențat de mediu, precum și la modul în care acesta este modelat, producându-se, astfel, învățare. Printre cele mai comune obiective din cadrul programelor de terapie comportamentală aplicată se regăsesc: stimularea limbajului și dezvoltarea abilităților de comunicare, dezvoltarea abilităților sociale, dezvoltarea abilităților de joc, îmbunătățirea abilităților cognitive, reducerea comportamentelor problemă. Terapia ABA a început [...]

712, 2018

Investiția în comunitate – 6 motive ca să sponsorizezi un ONG

Scenariul cotidian al României de azi este sumbru dacă privim sectoarele dedicate sănătății, educației, infrastructurii sau investițiilor. Veștile sunt preponderent triste, însă numai fiindcă asta se mediatizează cel mai mult. Ce nu se mediatizează suficient este capacitatea unei companii, mici, medii sau mari, de a dezvolta comunitatea din care face parte dincolo de cifrele comerciale. Ce nu se promovează îndeajuns este beneficiul fiscal și media pe care îl are o companie atunci când sponsorizează un ONG din comunitate. Este timpul să schimbăm acest peisaj fiindcă un business inteligent înseamnă mai mult decât a face bani unilateral, este despre oameni și ce poate face acel business fără nici un cost. Iată 5 motive pentru care o companie ar trebui să sponsorizeze un ONGꓽ Este gratuit Legea Sponsorizării (32/1994) și Codul Fiscal (227/2015), cu modificările și completările [...]

512, 2018

Cum știm că terapia ABA de care un copil beneficiază este de calitate?

În România nu există încă un sistem educațional care să asigure  pregătirea terapeutilor ABA și nicio reglementare strictă a cestei profesii. Din această cauză, există, fără îndoială, terapeuți comportamentali care nu au pregătirea necesară pentru a pune în practică principiile ABA. Pentru un părinte, este foarte greu de ales o echipă terapeutică de calitate și la fel de greu este de luat decizia de a  schimba echipa. Situația este și mai dificilă în unele orașe din provincie, unde nu există specialiști în acest domeniu. Indiferent dacă terapia se face acasă sau într-un centru, există această nesiguranță a părinților și o nevoie de a ști dacă ceea ce au ales este benefic pentru copilul lor. „Facem terapie, dar nu avem rezultate” Fiecare copil este diferit. Nu există niciun dubiu în aceasta privința. Cu toate acsteea, un lucru [...]

3011, 2018

Prietenie, simptome internalizate și TSA: concluzii ale cercetării

Doctorii Micah Mazurek și Stephen Kanne de la Centrul Thompson pentru Autism și tulburări de neurodezvoltare de la Universitatea din Missouri au publicat un articol despre prietenie, „internalizarea simptomelor” la copiii și adolescenții cu tulburări de spectru autist (TSA) în Journal of Autism and Developmental Disorders Studiul lor a fost posibil cu ajutorul datelor oferite de familiile care au participat la proiectul Simons Simplex Collection. Dr. Mazurek, studiul dvs. a avut în vedere patru întrebări majore legate de autism, anxietate și prietenie. Ce ne puteți spune despre fiecare dintre ele? În primul rând, am vrut să aflăm dacă cei 1.202 de copii și adolescenți cu TSA din eșantionul nostru ar avea rate mai mari de anxietate și depresie decât copiii și adolescenții tipici. Studiile anterioare adesea au constatat acest lucru. Studiul nostru a confirmat rezultatele [...]

2811, 2018

Sindromul Asperger: dificultăți de interpretare a lumii sociale și emoționale

La fel ca persoanele cu autism, persoanele cu sindromul Asperger au dificultăți semnificative în a înţelege ce se întâmplă din punct de vedere social. Ei nu acordă întotdeauna atenție scenei sociale în care se găsesc, și chiar şi când o fac, nu sunt adesea capabili să înțeleagă ceea ce văd sau să reacționeze corespunzător. Există unele teorii potrivit cărora ceea ce le diferă de persoanele cu autism este o dorință mai mare de a interacționa. Spre deosebire de copiii cu autism, care pot fi descriși ca fiind „pasivi” în interacțiunile lor sociale, copiii cu Asperger au tendința de a fi „activi, dar ciudați.” Îşi doresc prietenii cu alții, însă nu au abilități și nu știu cum să lege o prietenie. Abordarea lor este uneori ciudată și unilaterală și reflectă lipsa de înțelegere a faptului că [...]

2311, 2018

Identificarea emoțiilor și a situațiilor asociate lor. Reglarea emoțională și comportamentală a copiilor cu tulburări de spectru autist

Copiii și adolescenții cu TSA au dificultăți semnificative în identificarea emoțiilor proprii, exprimarea acestora, în interpretarea contextelor sociale care implică reacții emoționale din partea celorlalți. Aceste elemente constituie baza prin care putem explica dificultățile lor asociate reglării emoționale în situații dificile, de conflict sau adaptarea defectuoasă la modificările și variațiile contextelor sociale. Există mai multe tipuri de clasificări ale emoțiilor de bază/ fundamentale: Paul Ekman: Bucurie, Tristețe, Frică, Mânie, Dezgust și Surpriză Robert Plutchik: Bucurie, Tristețe, Frică, Mânie, Dezgust, Surpriză, Încredere, Anticipație Gerrod Parrott: Bucurie, Tristețe, Frică, Mânie, Dragoste, Surpriză Cum putem preda emoțiile și care sunt pașii pe care trebuie să-i urmăm pentru eficientizarea acestui proces: Identificarea emoțiilor de bază Putem forma această abilitate învățând copilul să recunoască expresiile faciale de bază, utilizând imagini simple, apoi in vivo, urmărind trasăturile faciale ale părinților și copiilor [...]

2111, 2018

Depresia în rândul părințiilor copiilor cu tulburare de spectru autist

Cu siguranță să fii părintele unui copil cu autism nu este ușor. Exsită multe momente pline de bucurie, dar nu putem nega că provocările cu care se confruntă acești părinți sunt foarte mari. Sunt mereu îngrijorați, se luptă mereu pentru a obține cele mai bune servicii pentru copii lor, își sacrifică carierele, se afundă în datorii și, încet, încet, renunța la ei înșiși. Cercetătorii au studiat depresia și anxietatea, precum și stresul și coping-ul, părinților copiilor cu dizabilități. Dacă putem înțelege ceea ce accentuează impactul negativ asupra familiilor, putem trece la rezolvarea acestora. Dacă ne dăm seama ce probleme psihiatrice afectează  familiile copiilor cu autism, putem fi gata să intervenim mai devreme, mai degrabă decât mai târziu, ajutând atât părinții, cât și copiii să aibă o șansă reală de a avea vieți mai bune. Majoritatea [...]

1611, 2018

Cum poți deveni analist comportamental în România

Deși ABA (Applied Behavior Analysis) este o profesie practicată de foarte mulți terapeuți din România în lucrul cu copiii cu autism, NU ESTE o profesie recunoscută de statul român. Toți cei care practică ABA o fac sub egida profesiei de psiholog, lucru care este eficient până la un punct. În orice domeniu există mai multe specializări. Așa cum în medicină există medicul generalist și medicul chirurg, în psihologie, o comparație similară se poate face între psiholog și psihologul specializat în analiza comportamentală. Psihologul te va îndruma la modul general, dar nu poate să abordeze în profunzime toate aspectele comportamentului uman fără o specializare aprofundată. Evident că specializările pot fi multiple, iar ABA nu este singura modalitate de a deveni specialist, însă pentru a putea fi coordonatorul planurilor de intervenție și a avea titulatura de analist [...]

1411, 2018

Abilități importante în comunicarea și interacțiunea cu cei din jur

Fiecare copil diagnosticat cu tulburări de spectru autist este diferit, așadar dificultățile și punctele forte ale segmentului limbaj și comunicare vor fi diferite. Este aproape imposibil să selectăm un plan de dezvoltare a comunicării care să funcționeze la fel de bine pentru toți copiii. În schimb, ne putem ghida după câteva principii eficiente, care să atingă cele mai importante abilități pe care dorim să le dezvoltăm. Stabiliți obiective pentru dezvoltarea comunicării funcționale, spontane Aceasta înseamnă ca fiecare copil să poată comunica celor din jur nevoile și dorințele de bază, fără să aibă nevoie de ajutor sau prompt (făra a fi necesar ca adultul să-l întrebe ”ce vrei?”, ”vrei jucăriile?” sau ”spune ce vrei”). Dacă ați reușit acest lucru cu copilul dumneavoastră, minunat! Dacă nu, nu treceți peste acest pas! Este extrem de important! Cei mai [...]