//Cum folosim suporturile vizuale în terapia copiilor cu autism
  • suporturile vizuale

Cum folosim suporturile vizuale în terapia copiilor cu autism

Suporturile vizuale pot fi instrumente foarte importante atunci când încercam să comunicăm într-o manieră funcțională și adecvată cu un copil diagnosticat  cu tulburare de spectru autist. Acestea au avantajul că sunt  adaptabile, portabile și pot fi folosite în majoritatea situațiilor.

Suporturile vizuale pot ajuta la asigurarea structurii și rutinei, încurajarea independenței, consolidarea încrederii, imbunătătirea înțelegerii, evitarea frustrării și a anxietătii și oferirea de oportunităti de a interacționa cu ceilalți. Comunicarea devine astfel consecventă și mult mai complexă, reușind să conțină informații importante transmise printr-un canal de comunicare adecvat și, mai ales, eficient.

În următoarele rânduri vă vom prezenta tipuri de suporturi vizuale care, sperăm, vă vor fi de folos.

Tipuri de suport vizual

O gamă largă de elemente pote fi folosită ca support vizual. De exemplu:

  • simboluri tactile / obiecte de referință, de exemplu: ambalaje, etichete alimentare. Reviste de prezentare din magazine
  • fotografii
  • videoclipuri scurte
  • miniaturiile obiectelor reale
  • imagini colorate
  • desene liniare
  • simboluri
  • cuvinte scrise.

Acestea pot fi obiecte reale, imagini tipărite sau afișate pe un smartphone, tabletă sau computer.

Suporturile vizuale pot fi utilizate în mai multe moduri, de exemplu:

–                 ca un singur mesaj; de exemplu, persoana ia un cartonaș  galben din buzunar atunci când trebuie să meargă la toaletă sau o pune carte purpurie pe masă atunci când se simte stresată.

–                în combinație, pentru a crea un calendar zilnic, grafic, secvență sau diagramă de recompensă pentru a face o alegere;

–                 pentru a ilustra o poveste socială sau o conversație; de exemplu, se poate face cu benzi desenate.

Exemple de suporturi vizuale

  • Simboluri de bază care permit unei persoane să-și exprime opinia; de exemplu, punând un simbol al degetului în jos lângă imaginea/simbolul unei activități, arată că nu se bucura de aceasta
  • Calendare care îl pregătesc pentru activități în afara ritmului obișnuit; de exemplu, Crăciunul.
  • Tabele de alegere
  • Temporizator de emoție
  • Sentimente și emoții
  • Apoi secvențialitate
  • Simbolurile frazelor cheie (de exemplu „Vreau”, „Ce e asta?”)
  • Etichete pentru obiecte și spațiu de stocare
  • Programul de dimineață
  • Nu mușca, nu lovi, nu țipa
  • Fotografii și hărți pentru a explica faptul că mama este la lucru, sau noua școală este în Militari
  • Semne de siguranță
  • Spun ce vreau și de ce am nevoie
  • Educație sexuală și relațională
  • Informatii despre corp, despre sănătate și despre durere
  • Secvențele si instrucțiunile de folosire a baii
  • Temporizatori pentru a ajuta la începerea și finalizarea activităților și la tranziția între activități
  • Orare
  • Scripturi vizuale pentru situații sociale

Asigurați suporturile vizuale portabile prin:

  • – Utilizarea unei aplicații vizuale de suport pe tableta personală
  • –    Utilizarea  de simboluri, imagini și orare într-un dosar pe care persoana să-l aibă în permanență cu el/ea.
  • – Materialele trebuie să fie durabile
  • –   Suporturi vizuale imprimate cu suport laminat.
  • – Faceți copii de rezervă pentru orice aplicație, fotografiie și imagine pe care o utilizați pe un smartphone, tabletă sau computer.

Asigurați-vă că suporturile vizuale sunt ușor de accesat, de exemplu prin:

– Plasarea acestora  în locuri cu vizibilitate crescută

– Plasând un singur simbol în buzunarul persoanei

– Distribuirea lor în medii individuale, de exemplu obiecte și zone în clasă și la domiciliu unde ar putea fi ușor de accesat

– Existența unei comenzi rapide pe ecranul de pornire a smartphone-ului sau al tabletei.

Personalizare

Suporturile vizuale sunt  personale și ceea ce functionează pentru o persoană poate să nu funcționeze pentru alta. Utilizați interesul special al persoanei. De exemplu, un orar vizual ar putea fi făcut sub forma unei rachete.

Amintiți-vă că unele persoane cu TSA  au dificultăți de generalizare, de exemplu, nu pot să-și dea seama că un pachet de chipsuri simbolizează toate chipsurile pe care ei le pot găsi într-un supermarket.

Uneori, poate fi util să utilizați mai mult de un tip de suport vizual, dar întotdeauna trebuie să introduceți suporturi vizuale treptat. Începeți cu un singur simbol și apoi creați o colecție.

Sursa 

 

2018-06-13T07:53:21+00:00