//Evaluarea neuropsihologică a dezvoltării NEPSY

Evaluarea neuropsihologică a dezvoltării NEPSY

NEPSY este un instrument complex de evaluare a dezvoltării neuropsihologice a copiilor preșcolari și școlari, cu vârste cuprinse între 3 și 12 ani.

Este un instrument flexibil, ce permite evaluarea a cinci domenii funcționale cognitive:

  • Atenție/ Funcții Executive
  • Limbaj
  • Funcții Senzoriomotorii
  • Procesare Vizuospațială
  • Memorie și Învățare

Bateria cuprinde 27 de teste neuropsihologice, ce oferă detalii despre performanța pe fiecare domeniu de dezvoltare și a factorilor care pot contribui la un anumit deficit primar sau secundar.

Materialele utilizate în timpul testării sunt interesante și atrăgătoare, iar sarcinile sunt variate și inedite, majoritatea copiilor fiind motivați și interesați de activitățile din timpul testării.

Înainte de aplicarea testelor, evaluatorul va realiza o scurtă anamneză cu ajutorul părinților, interviu care are ca scop identificarea istoricului de dezvoltare al copilului, preferințele acestuia, scopul evaluării, evenimentele sau factorii de mediu care pot afecta funcționarea copilului și un scurt interviu cu copilul.

După caz, se poate opta pentru o evaluare de bază sau una extinsă, prin aplicarea unui segment de testare sau a întregii baterii de teste.

Deoarece este o evaluare complexă, ale cărei rezultate și concluzii vor indica performanța abilităților, în comparație cu media copiilor de aceeași vârstă, factorii cei mai importanți sunt reprezentați de motivație, capacitatea de menținere a atenției în sarcină și a cooperării.

Așadar, pentru copiii mici, pentru copiii cu deficit de atenție, leziuni cerebrale sau alte diagnostice specifice, administrarea testelor va fi distribuită în mai multe sesiuni de evaluare, pe o perioadă relativ restrânsă de timp.

Majoritatea subtestelor NEPSY sunt scurte, această modificare rapidă de ritm ajutând la menținerea interesului copilului și amână apariția senzației de plictiseală sau de oboseală.

Rezultatele evaluării sunt cotate și interpretate, raportul oferind informații referitoare la performanța pe fiecare arie, recomandări pentru intervenție și sunt discutate cu familia sau personalul educațional care este interesat sau implicat în evaluare.

Avantaje:

  • Categorie extinsă de vârstă (3-12 ani)
  • Complexitate
  • Modalități de testare flexibile, în funcție de nevoile copilului
  • Indicatori clari pentru rezultate și standardizare
  • Subteste focusate pe identificarea particularităților fiecărui domeniu de dezvoltare

De exemplu, un scor mic al performanței pe un subtest al domeniului Memorie și Învățare poate sugera o problemă specifică (doar a memoriei de scurtă durată sau doar pe reactualizarea informațiilor) și nu una generală, a întregului domeniu. Specificitatea ajută în identificarea obiectivelor ulterioare și stimulării adecvate a abilităților pe ariile deficitare.

  • Materiale de testare prietenoase

Dezavantaje:

  • Perioadă mai lungă de testare, comparativ cu alte tipuri de evaluare

 

2018-09-19T07:45:31+00:00