//Programul pentru recuperare și integrare socială a copiilor cu autism – auto-finanțat ATCA
Programul pentru recuperare și integrare socială a copiilor cu autism – auto-finanțat ATCA 2018-02-23T12:51:32+00:00

Project Description

Programul de recuperare și integrare socială ATCA

Descriere

Asociația ATCA a înființat două centre de terapie, cu servicii specializate și programe de recuperare individualizate pentru copiii cu tulburări de spectru autist.

De la începutul anului 2017, programele ATCA includ în procesul de recuperare 170 copii diagnosticați cu TSA și alte tulburări severe de dezvoltare.

Scop

Fiecare program de terapie cuprinde 10 etape importante, pe care copiii și părinții acestora le pot parcurge cu sprijinul specialiștilor ATCA. În acest sens, a fost structurată o hartă a intervenției, care asigură cele mai bune rezultate pentru copii și crește șansele recuperării lor.

  1. Screening-ul medical – pe lângă campaniile de conștientizare a autismului și diseminare a informațiilor de depistare și identificare a simptomatologiei, pe site-ul ATCA părinții pot aplica screening-ul online, scorul obtinutul în urma acestuia conducându-i spre următorul pas, de diagnosticare.
  2. Diagnosticare precoce– confirmarea diagnosticului este realizată de către un medic pedo-psihiatru, după o evaluare medicală de specialitate.
  3.  Evaluare psihologică – din acest punct, specialiștii ATCA devin parte esențială a procesului de recuperare. Evaluarea psihologică constă în testarea abilităților copilului, pe plan cognitiv, social, la nivel de comunicare, socializare și motor. Pornind de abilitățile prezente și necesitățile de dezvoltare conform vârstei copilului, este realizat primul plan de intervenție, care cuprinde obiective specifice de învățare.
  4. Training parinți
  5. Terapie ABA– Programele eficiente se bazează pe intervenție intensivă (25 h/ săpt +) și pe aplicarea intervenției în medii variate: centru, acasă, la gradinită, la școală, în alte medii sociale. Fiecare copil învață împreună cu terapeutul să spună primele sunete și cuvinte, să ceară o jucărie, să spună „apa”, învață să se joace, să imite, să coloreze, ajungând la abilități din ce în ce mai complexe, precum orice copil care crește și învață lucruri noi.
  6. Consiliere și cursuri pentru părinți – Terapia trebuie încorporată în stilul de viață al familiei, astfel încât fiecare parinte să învețe principiile de predare a noilor abilitati si de modelare comportamentala și cum să le aplice eficient, în contextele naturale, care apar de-a lungul unei zile. Specialiștii ATCA oferă cursuri gratuite părinților, care să-i ajute pe aceștia să interacționeze adecvat cu proprii copii, să facă un management corect al comportamentelor dificile, să aplice metode de predare acasă.
  7. Programe de terapie, socializare și pregătire pentru integrarea copiilor – Pregătirea pentru grădiniță și școală este un pas important pentru copiii din ATCA. Astfel, după sesiunile de terapie individuală, în care sunt predate în mod structurat sau incidental abilități noi, copiii învață să socializeze și să lucreze în grup.
  8. Integrarea în grădiniță  – fiecare copil aflat într-un program intensiv de terapie merge la grădiniță alături de un terapeut însoțitor, care îl ajută să interacționeze cu ceilalți copii, să comunice, să se joace și să participe la activități. Rolul terapeutului este de a monitoriza evoluția copilului, de a face transferul de cunoștințe și tehnici cadrului didactic și de a maximiza integrarea în grup a copilului.
  9.  Integrarea în școală training-ul cadrului didactic, informarea colegilor și motivarea lor de a sprijini procesul de integrare, adaptarea curriculei școlare sunt doar câteva dintre responsabilitățile terapeutului însoțitor, care urmărește adaptarea copilului cu TSA în sistemul școlar.
  10. Monitorizarea progresului post-terapie al copiilor – o parte dintre copiii care au terminat cu succes un program de terapie necesită o monitorizare continuă sau intermitentă a dezvoltării. Se recomandă o evaluare periodică, astfel încât progresul să fie menținut la un nivel optim, iar dificultățile care apar odată cu dezvoltarea, să fie soluționate cât mai eficient.
Rezultate
  1. 75 de copii cu deficiențe (autism, tulburări comportamentale și de dezvoltare, sindromuri genetice)  frecventează cu consecvență programele de terapie din cadrul celor două centre de terapie ATCA. Dintre acești 75 de copii, 45 sunt înscriși în grădiniță sau la școală și progresează optim.
  2.  20 de copii beneficiază de intervenție specializată la domiciliu (home based)
  3.  15 cazuri sociale, copii proveniți din case de copii sau din familii extrem de sărace, sunt incluși în programe de recuperare, susținute din resursele proprii ATCA

 

Project Details

Categories: