//Proiectele tematice – un alt mod de a învăța

Proiectele tematice – un alt mod de a învăța

Predarea  în cadrul terapiei ABA se realizează în mai multe moduri. Copilul acumulează cunoștințe despre animale, mediul înconjurător, natură sau meserii în timpul terapiei, cu scopul de a le integra și a le generaliza în mai multe contexte. Proiectele tematice contribuie la acest proces, fiind, totodată, o activitate ce implică utilizarea mai multor abilități (scris, citit, desenat, decupat, lipt, etc.)

  1. Etapele proiectului tematic
  • Documentarea și alegerea temei – în cadrul acestei etape, copilul învață pe de-o parte să își manifeste interesul către un anumit subiect și pe de altă parte, să accepte atunci când tema este aleasă de către altcineva (alt copil sau terapeut). Pentru că ne dorim ca proiectul să fie interesant pentru copil, indiferent de vârstă, este indicat să îl lăsăm și pe el să aleagă unele teme. Dacă cel mic acceptă mai greu o temă aleasă de terapeut sau părinte, se poate utiliza un orar vizual prin intermediul căruia să i se explice când este rândul lui să aleagă (săptămâna asta aleg eu, săptămâna viitoare alegi tu);
  • Pregătirea materialelor – înainte de începerea proiectului, pregătiți pozele și un filmuleț despre tema aleasă. Filmulețul va face activitatea mai plăcută, și cu această ocazie, copilul va trebui să și extragă singur informațiile din ceea ce a văzut.
  • Echipa – proiectele se pot face individual sau în echipă. În cadrul unui grup de copii se pot exersa mai multe abilități ce țin de comportamentul social; În echipă se poate lucra și acasă, împreună cu părinții și membrii familiei;
  • Stabilirea regulilor – în cadrul unei activități de acest gen, lipsa structurii și noutatea îi poate face pe copii să se angajeze în  comportamente nepotrivite. Comunicați și scrieți regulile la începutul activității, ținând cont de dificultățile copilului și de abilitățile pe care doriți să le exersați (vorbiți pe rând, puneți întrebări după ce ați terminat de vizionat filmulețul, așteptați și cereți frumos foarfeca și lipiciul, întrebați înainte de a desena ceva pe proiect, etc.);
  • Livrarea informațiilor și lipitul pozelor – pregătiți dinainte câteva informații care să fie formulate simplu, în funcție de nivelul copilului; activitatea trebuie să fie dinamică, iar copilul trebuie să fie încurajat să pună întrebări; pentru ca activitatea să fie și mai interesantă, puteți opta pentru mici experiemnte științifice;
  • Prezentarea proiectului altor persoane – poate fi etapa cea mai îndrăgită de către copii, sau poate ridica probleme. Este important să stabilim din timp care sunt comportamentele target. Pentru unii copii, a reda  niște informații în fața unui public, fie el cât de mic, este o adevărată provocare. De aceea, trebuie să îi pregătim înainte și să îi anunțăm care vor fi pașii prezentării. De exemplu: spui trei lucruri despre planete, răspunzi la o întrebare și spui “la revedere”. În funcție de particularitățile copilului, se poate lucra inclusiv pe a prezenta informațiile în timp ce alții vorbesc sau a accepta o întrerupere din partea unui alt copil.
  1. Avantajele proiectelor tematice
  • lărgesc sfera de interese – mulți dintre copiii diagnosticați cu TSA au interese restrânse, iar atunci când cresc și încep să meargă la școală sau grădiniță, nu sunt informați cu privire la multe dintre subiectele de interes specifice vârstei (anumite desene animate, colecții cu personaje, dinozauri, jocuri video, etc.);
  • acumularea de noi cunoștințe într-o manieră relaxantă;
  • generalizarea cunoștințelor existente deja- mulți copii învață lucruri, însă au dificultăți de a le integra în diferite activități;
  • dezvoltă abilitatea de abstractizare – copiii învață în cadrul terapiei să asculte informații și să descrie diferite lucrui sau materiale vizuale; cu toate acestea, puțini reușesc să extragă informațiile esențiale și să nu se axeze pe detalii nesemnificative;
  • Dezvoltă abilități de lucru in echipă – copilul învață să ceară, să aștepte și să colaboreze cu ceilalți; în cadrul unui astfel de proiect, cei mici învață să accepte ideile celorlalți și să le completeze într-o manieră potrivită;
  • Integrează o gamă largă de abilități precum scrisul, cititul, desenatul, coloratul, lipitul,ascultarea și urmărirea unui material video, memorarea informațiilor și redarea lor orală;
  • Sporește stima de sine a copilului prin prezentarea proiector altor copii și membrilor familiei; cel mic va fi lăudat și va avea ocazia să își dezvolte alte pasiuni;

 

Ioana Budău, Psiholog, Terapeut ABA

 

 

 

 

 

 

 

 

2019-01-18T08:50:05+00:00