//Reperele dezvoltării unui copil
  • Reperele dezvoltării

Reperele dezvoltării unui copil

Este important ca dumneavoastră, ca părinte, să vă urmariti îndeaproape copilul, în special în primele etape ale vieții sale. Deși fiecare copil se dezvoltă diferit, cunoașterea reperelor de dezvoltare ale copilului vă vor ajuta să identificati semnele care pot indica o afecțiune neurologică sau tulburare de spectru autist (TSA).

În cazul în care anumite repere nu sunt atinse , nu înseamnă în mod automat că avem de a face cu o tulburare, totuși, orice pierdere sau lipsă de aptitudini este un semnal de alarmă și trebuie adusă imediat la cunoștință medicului copilului dumneavoastră. Intervenția timpurie în cazul copiilor cu autism este unul dintre cei mai de succes factori pentru dezvoltarea copiilor cu autism. Înțelegerea reperelor cheie poate pregăti părinții să urmărească întârzierile sau lipsa de progres în dezvoltarea copilului lor.

3 până la 4 luni

• Se uită la fețe și obiecte cu interes.
• Recunoaște și reacționează la fețe și voci.
• Zâmbește aproape la oricine.
• Este curios și se întoarce spre sunet.

7 luni

• Poate sa identifice emoțiile altor persoane.
• Se joacă, ascunde și caută obiecte.
• Incearca sa ajunga la obiecte din locuri greu accesibile.
• Testeaza cu gura obiectele din jurul său.
• Rotește capul când este strigat pe num.e
• Lalalizează.

12 luni / 1 an

• Imită oameni și sunete.
• Se bucură de jocuri cum ar fi „cucu-bau”.
• Explorează obiectele la vedere.
• Înțelege interdictia.
• Poate spune cuvinte simple.

24 de luni / 2 ani

• Se bucură sa fie în jurul altor copii.
• Înțelege propozițiile simple.
• Indică cu degetul către oameni și imagini.
• Poate sorta formele si culorile.
• Urmează câteva instrucțiuni.
• Poate combina două cuvinte.

36 de luni / 3 ani

• Manifestă afecțiunea.
• Se poate juca folosind jucării simple mecanice.
• Poate potrivi obiecte cu imagini, culori și forme.
• Poate urma comenzile din 2 la 3 părți.
• Poate folosi propoziții simple pentru a comunica.
• Utilizează pronumele – eu, tu, eu – și plural – mașini, câini.

48 luni / 4 ani

• Se joacă și colaborează cu alți copii.
• Este creativ și inventiv în joacă.
• Poate denumi culori și numără.
• Vorbește în fraze de cinci până la șase cuvinte.
• Poate spune povești.
• Vorbește suficient de clar pentru a fi înțeles de catre străini.
• Urmează comenzi din 3 părți.
• Înțelege „același” și „diferit”.

60 de luni / 5 ani

• Îi place să-si imite prietenii.
• Îi place să cânte, să danseze și să acționeze.
• Distinge fantezia de realitate.
• Independență crescută.
• Poate număra până la 10 sau mai mult.
• Vorbește în propoziții cu mai mult de cinci cuvinte.
• Spune povestiri mai lungi.

Dacă micuțul dumneavoastră nu îndeplinește aceste etape, este important să contactați medicul sau psihologul cât mai repede posibil pentru a stabili dacă este expus riscului de a avea tulburare de spectru autist.

Atunci când copilul primește un diagnostic de TSA, este esențial să începeți terapia cu acesta cât mai repede posibil pentru a vă ajuta copilul să-și atingă întregul potențial. Deși nu există nici un remediu pentru TSA, Analiza Aplicată a Comportamentului s- a dovedit ca fiind singura terapie care se pliază pe nevoile copiilor și care înregistrează cele mai bune rezultate.

2018-04-25T08:33:57+00:00