//Strategii de management al comportamentului elevului dificil la clasă

Strategii de management al comportamentului elevului dificil la clasă

Aceast articol conține idei practice testate și concepute pentru a gestiona anumite forme de comportament indezirabil și pentru a restabili rapid comportamentul adecvat. Atunci când alegeți să  implementați aceste strategii, este important să se înțelegeți că un comportament se poate agrava înainte de a se îmbunătăți. Prin urmare, consecvența și răbdarea sunt primordiale pentru succesul modificării comportamentelor indezirabile în comportamente dezirabile.

Comportamentele indezirabile pe care le vom aborda  sunt:

  • Solicitarea atenției
  • părăsirea clasei / școlii fără permisiune
  • înjurături
  • ţipatul
  • comportament agresiv.

Solicitarea atenției

Acordarea atenției poate fi un instrument puternic în încurajarea comportamentului pozitiv și reducerea comportamentului nedorit. Copiii se bucură de atenție din diferite motive. Dacă anumiți copii nu primesc suficientă atenție pozitivă pentru comportamentele lor bune, adesea vor recurge la comportamente care duc la forme negative de atenție, de exemplu făcând zgomot sau ţipând. Unii ar prefera să primească această atenție negativă decât să fie lipsiți de atenție. Folosirea atenției pozitive, cât și ignorarea la momentele potrivite poate fi foarte eficientă. Copilul va învăța în curând că comportamentele pozitive duc la o atenție pozitivă, iar comportamentele negative lipsa atenției.

Motivele posibile de solicitare a atenției sunt enumerate mai jos.

  • Lipsa de reguli și limite.
  • Lipsa sentimentului de apartenență.
  • Stimă de sine scăzută.
  • Un grad de imaturitate.

Sfaturi: Solicitarea atenției

  • Petreceți câteva minute pe zi pentru întâlniri faţă în faţă cu copilul. Dacă copilul caută atenția, amintiți-i de acest timp specific. Pentru ca această strategie să funcționeze, coerența este imperativă.
  • Ignorarea comportamentului poate fi o strategie puternică
  • Dacă un copil a manifestat un comportament nedorit, nu îi daţi atenție timp de aproximativ 30 de secunde, de exemplu. După un comportament nedorit, copilul trebuie să manifeste un comportament potrivit cel puțin 30 de secunde, înainte de a îi acorda atenția pozitivă.
  • „Prindeți-i atunci când sunt cuminți” înainte ca lucrurile să meargă prost, de exemplu „Dan, foarte bine, ai lucrat foarte bine”. Acordați o atenție deosebită atunci când copilul se comportă bine și recompensați-l adesea.
  • Lăsați copilul să știe ce comportament agreați, de exemplu „Ce bine că ai ridicat mâna pentru a răspunde la întrebare”. Asigurați contactul vizual cu copilul; printr-un simplu zâmbet sau un semn din cap.
  • Faceți eforturi şi fiți atenți la comportamentului dorit şi mai puțin la comportamentul nedorit. Acordați atenție imediat după comportamentul de care ați fost mulțumit.

Părăsirea clasei/şcolii fără permisiune

Motivele posibile pentru părăsirea clasei fără permisiune ar putea include următoarele.

  • Lipsa de reguli și limite.
  • Încercarea de a câștiga atenția profesorului.
  • Este supărat de ceva ce se întâmplă în clasă.

Sfaturi: Părăsirea clasei fără permisiune

  • Oferiți copilului un cartonaș „Timp de liniște” pe care îl poate arăta atunci când simte că doreste să părăsească sala de clasă. Acest cartonaș îi permite 5-10 minute de timp de liniște, fie în clasă, fie într-un alt loc pe care îl stabiliți în prealabil.
  • Dacă copilul părăsește sala de clasă pentru că încearcă să câștige atenția profesorului, atunci când se întoarce în clasă, trebuie să aveți o interacțiune minimă cu copilul și să îl implicaţi în activitatea de clasă. Motivul este să nu îl lăsăm să creadă că modul de a atrage atenția este părăsirea camerei camera.

Înjurături

Una dintre cele mai comune probleme de comportament care îi tulbură pe profesori astăzi este reprezentată de înjurături, probabil pentru că face parte din limbajul de zi cu zi al copiilor. Limbajul și comportamentul copiilor pot fi influențate de mediul lor.

Motivele posibile pentru înjurături includ următoarele:

  • Lipsa de reguli și limite.
  • A obține atenție.
  • Să-și facă sau să-și impresioneze prietenii.
  • Exprimarea furiei, frustrării sau fricii.
  • Ca parte a jocului de rol, mimarea comportamentului din mass-media.
  • Pentru că sunt supărați.
  • Pentru explorarea cauzei și efectului.

Sfaturi: Înjurături

  • Lăsați copilul să știe că este acceptabil să se simtă supărat, frustrat sau speriat, dar că înjurăturile nu sunt acceptabile.
  • Verificați înțelegerea copilului în ceea ce privește cuvântul şi de ce îl folosesc. Copilul poate crede că cuvântul este acceptabil deoarece l-a auzit la părinți/ îngrijitori sau la prieteni. Ajutați copilul să înțeleagă că aceste cuvinte pot răni sentimentele altor persoane.
  • Dacă un copil înjură, deoarece este supărat, frustrat sau înspăimântat, oferiți-le alte modalități de a-și exprima sentimentele, de exemplu, prin ruperea unei foi de hârtie.
  • Dacă un copil înjură ca parte a limbajului lor de zi cu zi, vorbiți despre felul în care îi fac pe oameni să se simtă cuvintele nepotrivite și ce cuvinte pot fi folosite în schimb. Ar fi, de asemenea, recomandabilă o întâlnire cu părinții / îngrijitorii.
  • Dacă un copil înjură pentru a obține atenție, trebuie să i se spună într-o manieră calmă și scurtă faptului că limbajul lor este inacceptabil și că există modalități mai adecvate de a atrage atenția.

Ţipatul

Ţipatul în clasă este o problemă obișnuită cu care se confruntă profesorii de astăzi. Poate întrerupe concentrarea profesorului asupra lecției și concentrarea copiilor. Poate împiedica participarea altor copii și poate încuraja alte comportamente nedorite. Prin urmare, este important ca acest comportament să fie tratat de la prima sa manifestare, deoarece dacă unui copil i se permite să strige în clasă, alți copii pot fi încurajați să facă același lucru pentru a obține atenția necesară.

Motivele ţipatului pot fi următoarele.

  • Lipsa de reguli și limite.
  • Solicitarea atenției profesorului pentru un motiv – repetarea acestuia poate crea dificultăți pentru profesor.
  • Obținerea recunoașterii de la colegii lor de clasă.
  • Nu cunosc regulile clasei (ridicarea mâinii dacă au ceva de spus).
  • Să simtă că au realizat ceva bun, mai ales dacă știau răspunsul potrivit.
  • În cazul copiilor cu tulburare hiperactivă cu deficit de atenție, aceștia pot avea un control slab al impulsurilor și pot spune doar ce se întâmplă în mintea lor fără să se gândească mai întâi. Acești copii vor avea nevoie de ajutor pentru a-și dezvolta abilitățile de autocontrol.

Sfaturi: Ţipatul

  • La începutul fiecărei săptămâni, revizuiți regulile clasei privind ţipatul, dacă este cazul. Apoi explicați recompensele pentru ridicarea mâinii și consecințele ţipatului. Explicați de ce este important să ridice mâna. Spuneți copiilor că trebuie să învețe cum să ridice mâna, astfel încât să puteți alege să răspundă la o întrebare. Spuneți-le că nu este corect pentru ceilalți din clasă când copiii ţipă. Explicați că nu veți alege pe cineva care nu are o mână ridicată.
  • Spuneți „Dacă știți ce zi a săptămânii este, ridicați mâna.” Spunând „ridicați mâna” ultima dată, ei își amintesc ce să facă și foarte rar ţipă.
  • Căutați în mod activ un comportament bun și lăudați-l, mai ales în rândul copiilor care uneori întâmpină dificultăți, de exemplu, în ridicarea mâinii, în loc să ţipe.
  • Dacă un copil spune că a ţipat pentru că se teme că va uita ce voia să spună, încurajați-l să scrie pe hârtie ce vrea să spună și apoi să ridice mâna. Amintiți-vă să oferiți recompense când afișează comportamentul corect.
  • Încercați să îi ignorați pe cei care strigă și numiți singurul copil care își amintește să ridice mâna sau spuneți „aștept ca cineva să ridice mâna pentru a răspunde”.
  • Fiți creativi și în loc să cereți copiilor să ridice mâna, schimbați, spre exemplu, cu „încrucișați brațele”, „atingeți urechea”, „ridicați-vă”.

Comportament agresiv

De multe ori, un copil furios nu dispune de autocontrol intern pentru a face față furiei, iar unii nu au capacitatea de a-și exprima verbal sentimentele. Copilul poate manifesta furie prin retragerea și respingerea colegilor și învățătorului lor, sau poate izbucni și agresa verbal sau fizic.

Posibilele motive ale comportamentului agresiv sunt.

  • Creșterea frustrării.
  • Hărţuirea.
  • Nu este înțeles.
  • Lipsa de justiție și corectitudine.
  • Lipsa încrederii.

Sfaturi: Comportament agresiv

  • Încurajați copilul să vorbească cu prietenul lor când se simte furios.
  • Ajutați copilul să numere până la 10 ani și să respire lent şi adânc între fiecare număr. Acest lucru ajută la contracararea luptei sau izbucnirii care stau la baza furiei. Acțiunea de a respira lent şi adânc nu numai că generează un sentiment de relaxare, ci contribuie și la concentrarea atenției copilului pe momentul prezent.
  • Discutați cu copilul despre furie utilizând o analogie pe care o pot identifica cu ușurință, de ex. furia poate fi ca un „foc de artificii” sau un „vulcan”.
  • Învățați empatia la copii şi vor fi mai predispuși să înțeleagă sentimentele altor persoane și să devină mai puțin agresivi față de alții.
  • Dați-i copilului o minge mică pe care să o păstreze pe bancă și pe care să o strângă de fiecare dată când este stresat sau furios. Acest lucru va ajuta la eliberarea mâniei copilului. Lăudați-l și apreciați copilul când face alegerea corectă și strânge mingea.
  • Atunci când sunteți atent la copil, când acesta se comportă bine și când oferiți o reacție imediată, pozitivă, comportamentul agresiv va începe să scadă.
  • Oferiți copilului un cartonaş cu „Timp de liniște”, pe care îl poate arăta când se simte supărat. Acest cartonaş îi permite 5-10 minute de timp liniștit, fie în sala de clasă, fie într-o alta încăpere. Când copilul arată cartonaşul, este recompensat pentru alegerea potrivită.

Oliviana Giura

Psiholog, Consultant ABA

2019-02-26T22:19:12+00:00