//Stresul familial si tulburarea de spectru autist

Stresul familial si tulburarea de spectru autist

Familiile copiilor cu tulburare de spectru autist (TSA) raporteaza deseori un grad ridicat de stres. Acesta este un lucru cu care o familie se confrunta in calatoria/lupta cu TSA. In familie puteti dezvolta maniere eficiente pentru a manageria aceste momente stresante.

Cum afecteaza TSA familia

Membrii familiei experimenteaza si raspund la stres in maniere diferite. Nu exista o maniera corecta in a simti sau in a raspunde copilului cu TSA. Dar ajuta sa intelegeti emotiile fiecaruia dintre voi.

Emotiile si stresul

Este normal sa experimentati o serie de emotii. In functie de stadiile de viata ale copilului vostru, puteti trece prin soc, tristete, furie, negare, singuratate si acceptare. Aceste emotii pot fi o sursa de stres pentru voi si pentru ceilalti din familie.

Dar toate aceste emotii fac parte din intregul proces prin care un parinte al unui copil cu cerinte speciale trece dupa ce afla un diagnostic.

Probabil ca v-ati imaginat ce il veti invata pe copilul vostru zilele de nastere la care va participa, sporturile pe care le va practica sau v-ati intrebat cum va fi el ca si adolescent. Ceea ce v-ati imaginat poate fi diferit de realitate, in functie de abilitatile copilului. Este nevoie de o ajustare a asteptarilor.

Indiferent de emotiile traite, este important sa le recunoasteti si sa le acceptati ca fiind normale.

Membri diferiti – emotii diferite

Tu sau partenerul/partenera de viata puteti sa va aflati in diferite stadii ale emotiilor, ceea ce poate fi de asemenea o sursa de stres.

De exemplu, mamele pot experimenta mai des stresul decat tatii – acest lucru este posibil, deoarece mamele tind sa fie principalii ingrijitori ai copilului in cele mai multe familii. Surse specifice de stres pentru mame pot fi tulburarile de somn ale copilului, dificultatile sociale pe care le observa la acesta, abilitatile limitate de a exprima emotii sau tulburarile de alimentatie.

Pentru tati, tulburarile de comportament pot reprezenta o sursa de stres.

Fratii copiilor cu TSA experimenteaza, deopotriva, stresul. Ei sunt uneori deranjati de dificultatile comportamentale ale fratelui – adesea, pentru ca aceste comportamente ii pun in postura de a simti rusine sau ii impiedica in a-si aduce prietenii acasa pentru a se juca.

Stresul nu afecteaza doar membrii familiei ca si indivizii, dar si relatiile dintre acestia.

Cauze posibile ce pot contribui la declansarea stresului:

  • Va simtiti depasiti de lucrurile pe care nu le stiti inca sau nu le intelegeti despre TSA si ce inseamna asta pentru copil
  • simtiti ca aveti un control minim fata de viitorul copilului
  • exista dificultati in a manageria comportamentul neadecvat al copilului, inclusiv interactiunea sa cu ceilalti
  • gasiti dificila gestionarea vietii zilnice cu un copil cu TSA – deoarece unui copil cu TSA ii poate lua mai mult timp sa faca anumite lucruri si acest lucru poate fi o sursa de frustare
  • ingrijorarea fata de momentele in care aveti nevoie de o pauza si este necesar sa gasiti o alta persoana care sa petreaca timp cu el.

Evitarea stresului atunci cand ai un copil cu tulburare de spectru autist

Chiar daca stresul face parte din viata de zi cu zi, exista cateva lucruri pe care le puteti face pentru a-l evita.

Organizarea

Stresul apare si este in stransa legatura cu lucrurile care simti ca iti scapa de sub control. Organizarea reprezinta o metoda eficienta pentru a tine lucrurile sub control – inclusiv nivelurile de stres.

Focuseaza-te zilnic sa faci lucrurile pe rand, creand o rutina a familiei.

Ai grija de tine

Atunci cand ai un copil cu TSA este usor sa uiti sa faci lucruri si pentru tine. Poti reduce nivelul stresului in familie daca te asiguri ca toti membrii, inclusiv tu, faceti lucruri care va ajuta sa va simtiti mai bine.

Puteti face o lista pentru fiecare membru al familiei cu lucrurile care il bucura si/sau il relaxeaza. Asigurati-va ca fiecare va face un lucru de pe lista in fiecare zi sau macar o data la cateva zile. Lista ar trebui sa contina un mix de activitati care variaza ca durata si costuri. Avand o varietate de activitati pe lista puteti sa va asigurati ca fiecare va face ceva placut inclusiv in perioadele aglomerate. Lista va va permite sa tineti o evidenta si este important sa o plasati intr-un loc la vedere pentru ca toti sa o poata urmari – in acest fel va va aminti ca activitatile distractive sau relaxante trebuie sa faca parte din viata voastra de zi cu zi.

Pastrati traditiile familiei

Traditiile/obiceiurile familiei va pot da sentimentul de stabilitate, chiar si in perioadele stresante. Este posibil sa fie nevoie sa modificati intr-o oarecare masura aceste obiceiuri in cazul in care aveti un copil cu nevoi speciale – de exemplu, drumul catre o excursie in afara orasului vostru (munte, mare, tara) poate dura cateva ore si atunci va fi nevoie sa mergeti mai aproape de casa pentru a evita atatea ore in masina.

Strategii pentru a face fata stresului

Chiar daca stresul face parte din viata familiei, puteti invata sa faceti fata intr-o maniera pozitiva.

Suportul oferit de familie si prieteni

Atunci cand primiti un diagnostic de TSA, poate ajuta sa impartasiti aceasta informatie cu familia si prietenii.

Este in regula sa cereti ajutor. Puteti cere ajutor unui membru al familiei voastre extinse sa aiba grija de copil pentru cateva ore pentru ca voi sa puteti rezolva anumite lucruri. Acest lucru se poate transforma intr-o activitate distractiva pentru copil, in timp ce voua va ofera o pauza.

Gandirea pozitiva si monitorizarea gandurilor (self-talk)

Gandirea pozitiva si monitorizarea gandurilor sunt cai eficiente pentru a face fata stresului. Ele ajuta la cresterea emotiilor pozitive in cazul situatiilor stresante.

De exemplu, puteti avea ganduri negative de tipul “probabil oamenii din jur cred ca sunt un parinte rau”. Puteti pune acest gand la incercare intrebandu-va “ cum pot sti ca oamenii din jur chiar gandesc asta?” si, de asemenea, este important sa aveti ganduri pozitive de tipul “pot sa fac asta”, “voi ramane calm”.

Cu cat veti exersa mai mult, cu atat aceste ganduri vor veni in mod automat.

Relaxarea si exercitiile de respiratie

Practicati exercitii de respiratie si tehnici de relaxare musculara. Daca practicati si folositi exercitiile de relaxare de indata ce aveti cateva semne de stres sau stiti ca veti avea parte de o situatie care va va produce stres, aceastea va pot oferi o stare de comfort.

Strategii pentru comportamentele neadecvate

Comportamentele neadecvate ale copiilor cu TSA pot cauza parintilor si familiilor un nivel ridicat de stres.

Ajuta sa fiti atenti la situatii particulare pentru a vedea care este antecedentul comportamentului copilului si de ce acest lucru va cauzeaza stres. Atunci cand recunoasteti situatiile care declanseaza stresul, le puteti evita sau le poti modela.

Este important sa respectati strategiile de modelare comportamentala implementate pentru copilul vostru. Daca vi se pare dificil sa puneti in aplicare strategiile, incercati sa vedeti care este cauza.

Sfaturi de management al stresului de la parinti ai caror copii au TSA

  • Asigurati-va ca va pregatiti din timp pentru situatiile care va provoaca stres.
  • Cu cat stiti mai multe despre cum autismul afecteaza procesul de invatare si dezvoltarea copilului vostru, cu cat veti sti mai multe despre cum sa preveniti stresul
  • Fiti constienti ca partenerul vostru de viata si alte persoane vor interactiona diferit cu copilul
  • Contactati specialisti si alti parinti in situatii similare in asa fel incat familia voastra va avea suport
  • Acceptati ca vor fi perioade mai bune si perioade mai putin bune in familia voastra.

 

2018-06-20T09:35:24+00:00